&


خبرگزاري فارس - در 3 سال گذشته يک کيلومتر مترو هم نساختيم/ کاش کارنامه خوبي داشتيم




 



 






  • خبرگزاري فارس - در 3 سال گذشته يک کيلومتر مترو هم نساختيم/ کاش کارنامه خوبي داشتيم


    به گزارش گروه ديگر رسانه‌هاي خبرگزاري فارس، محسن هاشمي، رئيس شوراي شهر تهران گفتگويي با رومه شرق انجام داده است که بخش‌هايي از آن در ادامه از نظرتان مي‌گذرد.


    يارانه پرداختي دولت به مترو کمتر از 2 درصد


    - در قانون مترو که مصوب مجلس است، دولت موظف شده است که کل هزينه‌هاي توسعه مترو و حتي بهره‌برداري را بپردازد؛ اما پس ‌از ‌آن در قانون حمايت از قطار شهري، به دولت اجازه داده شد نيمي از هزينه‌هاي بليت مترو و نصف يارانه بليت اتوبوس را پرداخت کند که عملا بخش مربوط به يارانه بليت مترو و اتوبوس پرداخت نشده است؛ يعني از حدود 500 ميليارد تومان سهم دولت براي يارانه بليت مترو فقط 9 ميليارد تومان يعني کمتر از دو درصد پرداخت شده و درباره اتوبوس هم به همين شکل است؛ البته اين فقط مسئله تهران نيست و درباره همه کلان‌شهرها اين اتفاق افتاده است.


    - در ماهيت طلب شهرداري از دولت در حوزه حمل‌ونقل عمومي مقداري پيچيدگي وجود دارد که دليل آن هم عبارتي است که در قوانين از‌جمله لوايح برنامه و بودجه به‌عنوان اينکه «دولت اجازه دارد براي حمل‌ونقل عمومي به شهرداري کمک کند.»، بعضي از مقامات دولتي با تأکيد بر واژه «اجازه دارد»، مدعي بودند اين بند براي دولت تکليف و اام ايجاد نمي‌کند، بلکه مجازبودن کمک را مي‌رساند و عملا هم به دلايل گوناگون از‌جمله پيگيري ضعيف شهرداري و شورا و همراهي‌نکردن دولت تاکنون اين بند فعال نشده و مبلغي به شهرداري پرداخت نشده بود


    - در اجرائي‌شدن قرارداد اخير که خريد 630 واگن مترو بوده که بودجه مصوب و مناقصه و قرارداد رسمي و معتبر دارد، شاهد تأخير، تعلل و کندي هستيم که يکي از علل آن بوروکراسي کُند و کلاف سردرگم سيستم بانکي و دستگاه‌هاي اجرائي است. علت ديگر هم ضعف در پيگيري از سوي شهرداري است که اميدواريم با توجه به سخت‌ترشدن شرايط تحريم‌ها، هرچه سريع‌تر اين اعتبار ارزي اجرائي شود. اگر بدهي‌هاي شهرداري تهران به سيستم بانکي براي مترو تعيين تکليف شود، اين مشکل مي‌تواند حل شود.


    در هفت سال گذشته يک اتوبوس هم به تهران تحويل نشده


    - در موضوع يارانه بليت مترو، اين اتفاق تاکنون نيفتاده و به‌تازگي در حال شکل‌گيري است؛ اما در حوزه اتوبوس‌راني، از گذشته دولت ناوگان اتوبوس‌راني شهرها را خود عمدتا تأمين مي‌کرد که در دولت‌هاي سازندگي، اصلاحات و مهر اين اتفاق افتاد؛ اما در هفت سال سپري‌شده از اين دولت، حتي يک اتوبوس هم به تهران تحويل داده نشده است.


    - عمر اتوبوس‌هاي شرکت واحد در اين دولت از پنج سال به 11 سال افزايش پيدا کرده و تعداد آنها از حدود هفت هزار به پنج هزار دستگاه کاهش پيدا کرده است و به‌ همين‌ خاطر حجم مسافر جابه‌جا‌شده با اتوبوس در تهران به دو ميليون نفر رسيده و وسايل نقليه شخصي عمدتا جايگزين آن شده‌اند. دولت در سال 1395 مصوبه خوبي براي تأمين 19 هزار اتوبوس براي کشور که شش هزار اتوبوس سهم تهران مي‌شد، داشت که اين مصوبه هنوز اجرائي نشده و در سال جاري نيز دستور رئيس‌جمهور براي تأمين هزارو 500 دستگاه اتوبوس براي تهران صادر شده؛ اما به مرحله عمل نرسيده است.


    - در حوزه مترو، رقم تعيين‌شده به‌عنوان يارانه هر سفر شهروندان با مترو که از طرف سازمان بهينه‌سازي حمل‌ونقل سوخت در وزارت نفت براي توسعه مترو بايد پرداخت شود، معادل 10 سنت است که اگر تعداد سفر انجام‌شده با مترو تاکنون را حدود 10 ميليارد سفر فرض کنيم، اين عدد به بالغ بر يک ميليارد دلار مي‌رسد که معادل ريالي آن با نرخ نيمايي حدود 15 هزار ميليارد تومان است.


    بد عهدي وزات نفت


    - اتفاق عجيبي که الان افتاده، اين است که به جاي تقويت حمل‌ونقل عمومي در کرونا، وزارت نفت عملا همان يارانه ناچيز سال‌هاي قبل را هم پرداخت نمي‌کند. چون ازدحام مسافر کم شده است، وزارت نفت عملکرد مترو در سه‌ماهه نخست سال 1396 را که 360 ميليون سفر بوده، مبنا قرار داده و اگر مسافر بيش از آن باشد، يارانه پرداخت مي‌کند و عملا مي‌گويد که چون الان مترو خلوت‌تر شده است، ديگر يارانه نمي‌دهم؛ يعني بايد مترو در اين شرايط کرونا، از مسافر لبريز شود و مردم به بيماري مبتلا شوند که يارانه به آن پرداخت شود!


    - دستگاه‌هاي حفار مدرني که براي کندن تونل‌هاي مترو و ساخت سازه تونل در دوره گذشته از سوي خودم تأمين و به کشور وارد شده بود، الان سه سال است که بي‌کار افتاده و در اين سه سال حتي يک کيلومتر مترو در تهران ساخته نشده است؛ در‌حالي‌که اصولا ساخت تونل مترو بسيار کم‌هزينه است و مشکل مالي يا اجرائي ندارد و مي‌توان اعتبار آن را از طريق بودجه غيرنقد تأمين کرد.


    يک کيليومتر مترو هم نساختيم


    - اگر اين دستگاه‌ها در سه سال گذشته فعاليت مي‌کردند، الان سه خط جديد مترو داشتيم يا در حوزه تکميل و راه‌اندازي ايستگاه‌ها هم با وجود آنکه هزينه سنگيني نداشت و قرار بود ماهانه يک ايستگاه مترو افتتاح شود، متوسط هر سه ماه يک بار هم شاهد افتتاح ايستگاه مترو نيستيم.


    - بالاخره اگر مديران جسارت، شجاعت و ريسک‌پذيري داشته باشند، پروژه را کلنگ مي‌زنند و شروع مي‌کنند و با سماجت بودجه آن را از شهرداري و دولت يا سيستم بانکي تأمين مي‌کنند.


    - برخي از اعضاي شورا و کارشناسان نيز همين نظر را دارند که از فرصت حضور شهردار تهران در هيئت دولت در اين دوره استفاده مناسبي نشده و در واقع برنامه‌اي براي آن نداشته‌ايم.


    - دولت الان با وضعيت دشواري مواجه شده که کاهش منابع و افزايش هزينه‌ها، نوعي رقابت را براي جذب منابع بين دستگاه‌ها ايجاد کرده و طبيعي است هرکسي در اين رقابت زرنگي و عرضه بيشتري داشته باشد، بهتر مي‌تواند به نتيجه برسد.


    اتوبوس‌هايي که گره ترافيکي ايجاد مي‌کنند


    - در موضوع اتوبوس هم اگر کسي بتواند در جلسات سطح بالاي کشور، اين بحران را توضيح دهد که وضعيت اتوبوس‌هاي تهران بحراني است و ما متوسط روزي 300 سانحه يعني خرابي اتوبوس در تهران و اعزام اتوبوس امداد داريم و اين امر مي‌تواند در ساعات پيک يا مسيري حساس به يک معضل حتي امنيتي تبديل شود، قطعا مسئولان تدبير مي‌کنند. ما نتوانستيم در اين هفت سال حتي يک اتوبوس به تهران اضافه کنيم و نزديک دو هزار اتوبوس را به دليل فرسودگي از دست داديم و نتوانستيم جايگزين کنيم.


    کاش کارنامه خوبي داشتيم


    - اگر از نظر عافيت‌طلبي و درامان‌بودن از انتقادات و هزينه‌ها نگاه کنيم، شايد از نظر شخصي به نفع من شد که در مسئوليت اجرائي مديريت شهري قرار نگرفتم؛ اما اگر از بُعد انتظارات مردم و ظرفيت‌ها نگاه کنيم، علاقه زيادي داشتم که دست‌کم در چند اولويت اين دوره بتواند کارنامه مقبولي به مردم ارائه دهد؛ به‌ويژه در چهار حوزه حمل‌ونقل عمومي، پسماند، نوسازي بافت‌هاي فرسوده و آسيب‌هاي اجتماعي، چه من شهردار مي‌شدم و چه فرد ديگري، بايد در اين حوزه‌ها تحول انجام مي‌شد و در اين فرصت باقي‌مانده بايد انجام بگيرد.


    انتهاي پيام/


      






مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین مطالب این وبلاگ

عکس آقای خامنه ای

آخرین جستجو ها

Shelly Ahart Karen دانستني Kathy Erik مقاله جديد Adam Shannon Jose